Petr Bahník
Pax Christiana svatého Slavníkovce
V populárně laděných politologických úvahách se různé modely státoprávních a mezinárodněprávních uspořádání
často zjednodušují a staví do křiklavých protikladů typu demokracie kontra
totalita, absolutismus kontra konstituční systém
či centralisace kontra
decentralizace. Taková zjednodušení bývají vtipnými bonmoty, nepomáhají však
pochopit skutečné procesy a ideje, naopak, zatemňují je. Setkáme se s tím
i v
soudobých výkladech myšlenky spolupráce evropských národů a její historie. Tyto
interpretace zpravidla jen odrážejí poměr konkrétního autora k dnešní Evropské
unii. Buď přehlížejí propastné ideové i
principiální rozdíly a každý historický pokus o integraci Evropy hodnotí
kladně, korunovací Karla Velikého počínaje a Naumannovou Mitteleuropou konče,
nebo naopak razantně odmítají jakoukoli užší evropskou spolupráci jako
"znečištěný pramen" a paralelu k hitlerovské Třetí říši. Obojí vychází ze
stejného zjednodušení: z údajné nesmiřitelnosti myšlenky národního státu
a
kooperující Evropy. Jako by byla možná jen volba buď, anebo. To
však neodpovídá dějinné zkušenosti.
Evropské
státy a národy nežijí, a nikdy nežily, ve vzájemné izolaci, po staletí byly
propojeny nespočtem vztahů a mnohokrát musely společně čelit vnějším
hrozbám. Totální nezávislost je v
Evropě, a ve střední Evropě zvláště, nereálnou iluzí a vzájemná kooperace je
snadno ověřitelnou nutností. Na druhou stranu, odvěkým zdrojem dynamiky a
vitality Evropy je přirozená soupeřivost jejích národů a jakýkoli tlak
na
etnickou, politickou a hospodářskou unifikaci či potlačení národních specifik
je pro ni sebevražedný. Podvazuje její podstatu a nejzdravější síly. Řečeno novozákonním
jazykem: K čemu je sůl, pozbyde-li slanosti?
Ostatně, v historii ani nutná obrana společné bezpečnosti, ani sdílení společných kulturních hodnot, nebylo nikdy vnímáno jako důvod k omezování suverenity jednotlivých států. Mezi principy národního státu a evropské spolupráce neexistuje nutný protiklad. Nadnárodní nemusí znamenat nenárodní. Universalismus středověku nebyl dobovým předobrazem unifikovaného superstátu EU, ale v mnoha ohledech jeho protikladem. Jak praví staré české přísloví: když dva dělají totéž, není to totéž. Jde o míru kooperace a charakter sdílených hodnot. Přes propast věků tak zůstává trvalou inspirací a výzvou silná, byť v praxi nikdy plně nerealizovaná, idea křesťanského universalismu, prezentující Evropu jako společenství suverénů. U jejího dávného zrodu stál mimořádný muž středoevropských dějin, Vojtěch Slavníkovec (956-997).
ADALBERT, WOJCIECH A BÉLA
Na
jaře 997 byl Vojtěch rituálně zavražděn pohanskými Prusy, dávnými příbuznými
dnešních Litevců,
ke kterým se vydal jako prostý misionář hlásat křesťanství.
Tato mučednická smrt byla okamžikem zrození úcty k němu, která je po staletí
živá mezi národy střední Evropy. Rozšíření a charakter této úcty odkazuje
k
významu a barvitým životním osudům tohoto dávného světce.
Když
byl v únoru 982, tehdy jako mladý klerik s pouhým podjáhenským svěcením, zvolen
v pořadí druhým pražským biskupem, málokdo si uvědomoval, že tím byla do čela
české církve postavena osobnost,
která předběhla svou dobu i poměry panující v
místě svého působiště. Ke zvolení ho kvalifikoval jednak vysoký původ -
pocházel z mocného rodu knížete Slavníka, který byl považován za první v zemi
po vládnoucím rodě Přemyslovců - a také jeho kvalitní vzdělání. Prvním
Vojtěchovým učitelem
a vychovatelem byl kněz Radla (?), k němuž Vojtěch cítil
celoživotní vděčnost a přátelství. Vyšší studia pak absolvoval v saském
Magdeburku, pod patronací tamějšího arcibiskupa Adalberta (910-981), který byl
v přátelském poměru k Vojtěchově rodině. Již v roce 962, při návštěvě na
slavníkovském hradě v Libici nad Cidlinou, udělil Vojtěchovi, tehdy ještě
malému chlapci, svátost biřmování, díky kterému Vojtěch dostal své druhé,
biřmovací, jméno Adalbert, pod nímž je pak známý v latinských a německých
pramenech.
Na studiích v Magdeburku Vojtěcha pochopitelně ovlivnil zejména jeho hlavní vyučující, mistr Oktrik (?), který mu předal fundament křesťanské nauky. Již tehdy ho však nejspíš oslovilo i vystoupení vzdělaného kněze a matematika Gerberta z Aurilacu (950-1003), který vedl s Oktrikem učenou disputaci, v níž zdatně obhájil oprávněnost rozumového poznání. Setkání s Gerbertem bylo jedním z osudových milníků Vojtěchova života. Později, v devadesátých letech 10. století, se z nich stali osobní přátelé a spolutvůrci duchovně-politického projektu křesťanského universalismu, který vstoupil do dějin jako program Renovatio Imperii Romanorum. Roku 999, dva roky po Vojtěchově mučednické smrti, byl Gerbert zvolen papežem jako Silvestr II., a prakticky ihned po svém nástupu na svatý stolec prohlásil Vojtěcha za svatého.
Ale zpět k počátkům Vojtěchovy životní dráhy. Legendisté připomínají další její přelomové momenty, zejména Vojtěchovu osobní přítomnost u lůžka jeho umírajícího předchůdce, prvního pražského biskupa Dětmara (+982), který se před smrtí vyznával z hlubokých výčitek svědomí, že svůj úřad vykonával nedbale a že byl laxní a kompromisnický při obhajobě morálních hodnot. Vojtěch byl tímto zážitkem u biskupova smrtelného lože velice otřesen. Druhým takovým momentem byla osobní zkušenost s brutalitou tehdy ještě v Čechách přežívajícího zvykového práva z předkřesťanských dob. Stal se totiž bezmocným svědkem násilné smrti cizoložné ženy, kterou zavraždili v rámci krevní msty příbuzní oklamaného manžela. Vojtěch, který nemohl nevěrné ženě pomoci, cítil od té doby hluboký odpor vůči zvykovému právu. Oba zážitky ovlivnily nepřehlédnutelnou radikalitu Vojtěchova pozdějšího působení v biskupském úřadě.
Po
svém zvolení v roce 982 musel podle tehdy platných předpisů převzít biskupské
insignie z rukou císaře Oty II. (955-983) a být konsekrován mohučským
arcibiskupem, kterému pražská diecéze tehdy podléhala. Císař i mohučský
arcibiskup Willigis (975-1011) právě pobývali v severoitalské Veroně, kam se za
nimi Vojtěch bez váhání vydal. Na této cestě ho čekalo další zásadní setkání. V
Pavii se seznámil s biskupem svaté pověsti Gerhardem z Toulu (935-994) a s
věhlasným opatem Majolem (906-994) z kláštera
v burgundském Cluny. Oba patřili
k tvůrcům a šiřitelům rozsáhlé reformy, šířící se z Cluny do ostatních benediktinských
klášterů západní Evropy. Ta bývá považována za zásadní prvek pozdější
stabilizace Západu. Hlavní obsah reformy lze stručně shrnout jako úsilí o
navrácení duchovního poslání mnišskému životu , nezávislost církevních
institucí na moci šlechty a odstranění
barbarských přežitků. Je jasné, že tyto rysy clunyjské reformy budily
Vojtěchovy sympatie. Sám vstoupil do benediktinského řádu a pod vlivem
vzpomínky na smrt biskupa Dětmara, jenž si vyčítal přílišnou laxnost, začal
reformu horlivě propagovat
a jejími zásadami se řídit ve svém životě i
úřadě.
Neuvědomoval
si přitom, jak obtížně, pomalu a postupně se ideje reformy budou prosazovat
proti zažitým stereotypům, a to i v dosti kultivovaném západoevropském
prostředí, natož v tehdy ještě polopohanském prostředí českém. S jakým úspěchem
mohl například počítat při své kritice otroctví v situaci, kdy značnou část
příjmů české knížecí pokladny tvořil výnos z obchodu se zotročenými válečnými
zajatci? Když čteme text takzvaných
Dekretů knížete Břetislava, které jsou českým zákoníkem z doby o sto let
mladší, už se
v něm odrážejí zásady, které Vojtěch zastával , ovšem během jeho
vlastního života a působení v Praze tomu bylo zcela jinak. Snaha o prosazení
clunyjských ideálů proti němu popudila mocné velmože, žárlivě lpějící na
zvykovém právu, ale i značnou část jeho vlastních kněží, kteří nechtěli
přijmout Vojtěchem zaváděné zpřísnění církevní kázně. Dlouhodobé konflikty,
které to přinášelo, vedly k tomu, že se biskup opakovaně pokoušel rezignovat na
výkon svého úřadu (roku 988 a znovu v roce 994) a osobně žádal papeže o
zproštění svých povinností.
Tyto
bolestné skutečnosti měly ovšem i své kladné důsledky, zejména byly příčinou
Vojtěchových cest napříč tehdejší Evropou a četných přátelských vazeb, které si
vytvořil v Polském i Uherském království,
v papežském Římě i u dvora mladého
císaře Oty III. S Polskem ho pojily přátelské vazby už z doby vlády prvního
polského křesťanského knížete Měška (935-992) a osobně se přátelil také s
největším polským panovníkem raného středověku, Boleslavem Chrabrým (967-1025).
Ten po Vojtěchově násilné smrti vykoupil z rukou pohanských Prusů alespoň jeho
mrtvé tělo a dal je pohřbít v tehdy největším polském městě Hnězdně. Uhry
Vojtěch navštívil někdy v roce 994, zastavil se u dvora maďarského náčelníka
Gejzy (940-997), kde po nějaký čas pobýval a upevňoval ve víře příslušníky
vládnoucího rodu, kteří teprve krátce před tím přijali křesťanství. Prý tehdy
pokřtil Gejzova syna Vajka, pozdějšího prvního uherského krále svatého Štěpána
(975-1038). Vojtěch, v maďarském prostředí známý pod jménem Béla,
byl i zde po
své smrti uctíván jako světec a "apoštol Uherska".
VĚČNÝ ŘÍM
Ota III. (980-1002) nastoupil na trůn v roce 994, ve věku pouhých čtrnácti let, a bylo mu dopřáno vládnout sotva devět roků, než předčasně zemřel při nákaze pravými neštovicemi 23. ledna 1002. Během této krátké vlády však dokázal kolem sebe shromáždit pozoruhodné vzdělance tehdejší doby, jako byl svatý Vojtěch, již zmíněný Gerbert z Aurilacu, aventinský opat Lev (?) a další, a v debatách s nimi zformovat vizi universální křesťanské říše.
Navazovali přitom na tradice sahající hluboko do evropského starověku. Náznaky universalistické ideje najdeme již v řecko-římské antice. Tím, co odlišovalo činy Alexandra Velikého (356-323 př. Kr.) nebo Julia Caesara (100-44 př. Kr.) od jiných, nemenších dobyvatelů egyptských, asyrských či perských, byla snaha naplnit své imperiální aktivity ušlechtilými idejemi Platona (427-347 př. Kr.) a Aristotela (384-322 př. Kr.). Známá Vergiliova věta "Tvým, Římane, posláním buď, dát světu pokoj a právo", není jen pokryteckou omluvenkou římské expanze, ale mravním imperativem . Po povolení křesťanství v Římské říši Konstantinem Velikým (272-337) neztratilo toto poslání na své aktuálnosti a v pozdním Římě bylo interpretováno jako posvátný úkol hájit a šířit anticko-křesťanské dědictví. Starý Pax Romana (Mír Římský), jak bývala říše označována, se proměnil na Pax Christiana, Mír křesťanský. Aurelius Augustinus (354-430), přes všechen svůj mnišský odpor k pozemským formám vlády, nabídl tehdy ve svém spise De civitate Dei (O Božím státě) křesťanským panovníkům náčrt politického uspořádání kombinující mravní příkazy Evangelia s inspirací Platonem.
Navzdory
u nás zažitému školskému schématu je dnes už zřejmé, že starý Řím fakticky
nikdy nezanikl.
Na východě Evropy samozřejmě nepřetržitě fungovala
Východořímská říše, novodobou zkratkou dnes označovaná jako Byzanc, jejíž císař
Justinián (482-565) zachoval lidstvu ve své sbírce zákonů odkaz římského práva.
Ale ani na Západě vpád barbarů neznamenal totální konec. Germáni sice svrhli
císaře Romula Augustula (460-?) a prohlásili Západořímskou říši za zrušenou,
sami však tiše akceptovali
to nejdůležitější z římského odkazu. Katolický křest
a korunovace franského náčelníka Chlodvíka (465-511) v Remeši roku 496 to
zpečetily. Po zastavení prvního z islámských útoků na Evropu v osmém století
došlo
i k formální obnově římské ideje, když o Vánocích roku 800 papež Lev III.
(750-816) označil překvapeného Karla Velikého (747-814) za císaře znovu
zřízeného Římského impéria na Západě. I když byla Karlova říše po jeho smrti
roztržena mezi dědice, myšlenka Obnovy Impéria už byla na světě.
Živá
byla zejména ve východních, německy hovořících oblastech, jež byly politicky rozdrobeny
mezi nespočet vládců a potřebovaly jednotící ideu. V první půli desátého
století soupeřili vládci Saska
a Bavorska o to, kdo z nich myšlenku Impéria
znovu pozdvihne a sjednotí německé oblasti, případně,
po karolinském vzoru,
celou západní Evropu, a získá od papeže císařskou korunu. Z tohoto zápasu vyšli
vítězně Sasové a roku 962 byl Ota I. (912-973) korunován císařem. Jeho moc byla
značná, nicméně fakticky se omezovala na Německo a severní Itálii, zatímco
francouzsky hovořící oblasti stály mimo její dosah.
Jeho vnuk, Ota III., navazoval na toto úsilí, ale vědomě mu chtěl dát novou kvalitu - hodlal přesídlit přímo do Říma a vytvořit z obnoveného Impéria nikoli německý, ale skutečně universální projekt, jehož se budou účastnit všechny národy latinského Západu. Pro tuto roli jakoby byl mladý Ota III. svým původem předurčen. Jeho otcem byl císař Ota II., matkou však původem byzantská princezna Theofanó (960-991), žena pronikavého rozumu a vladařských schopností, která dokonce po nějaký čas říši vládla, když roku 983 nečekaně její manžel zemřel a Ota III. byl sotva tříletým dítětem. Mimochodem její sestra Anna byla manželkou knížete Kyjevské Rusi Vladimíra (960-1015), který zahájil pokřesťanštění východních Slovanů, což vnášelo do evropské hry další, jak pozdější dějiny ukazují, nikoli nevýznamný prvek.
V
roce 989 se s císařovnou Theofanó v Římě sešel pražský biskup Vojtěch a obdržel
od ní velkorysý finanční dar, který podle svých životopisců obratem rozdal
chudým. O čem přesně tehdy Vojtěch
s císařovnou jednal, není známo, snad
zazněly i myšlenky a podněty, kterých se později chopil její syn. Spříznění s
byzantským Východem, který se honosil kontinuitou císařské tradice od antických
časů, činilo
i otonské císařství legitimnějším a propůjčovalo mu nový lesk. Ota
III. i jeho rádcové s tím promyšleně pracovali: byl například sestaven pompézní
dvorní ceremoniel inspirovaný ceremonielem konstantinopolských imperátorů, Ota
se oblékal do nově zhotovených hedvábných rouch s vyšívanými císařskými orly a
do obuvi s obrazy lvů a draků. Zkrátka také Západ se měl nyní přihlásit k
byzantskému politickému konceptu, v němž císaři náleží nezastupitelné místo v
Božím plánu spásy a je tudíž jakýmsi světským biskupem, jemuž patří přiměřená
autorita i v Církvi.
Zatímco
na Východě byl císař dlouhodobě chápán jako hlava státu a fakticky i Církve, a
papežský primát byl stále více nahlížen jen jako čestný, na Západě musel Ota
III. počítat s reálnou papežskou mocí, tak,
jak se během staletí vyvinula.
Ostatně bez papežské korunovace nemohl ani používat titul císaře, právě ona mu
propůjčovala ono mimořádné postavení mezi západoevropskými vládci. Autorita
stolce sv. Petra byla i zřídlem autority západního císařství a přetnout pupeční
šňůru, jež obě spojovala, nebylo prakticky možné. Toho si byl vědom mladý císař
i jeho rádci, a jejich projekt Renovatio Imperii usiloval o vyváženou
a
harmonickou spolupráci obou mocí, světské i duchovní, pro blaho
křesťanstva.
Ostatně
svatý Vojtěch, který se vždy razantně hlásil ke svému slovanství, si více než
kdo jiný uvědomoval potřebu vyváženosti císařské a papežské autority, protože
právě papežství se stalo oporou tehdy mladých zaalpských národů, Slovanů a
Maďarů, při budování jejich státnosti. Tyto národy přijaly křesťanství
a s ním
spojené dědictví antiky poměrně pozdě, během devátého a první poloviny desátého
století.
Byly bezprostředními sousedy německých oblastí Franské říše a zdálo
se, že napojení se na výše popsanou civilizační tradici je možné jen cestou
dobrovolného podrobení se této říši, se vším co k tomu patří. To bylo
samozřejmě z hlediska politického i lidského nepřijatelné. Další setrvávání v
"barbarství"
však také nebylo žádoucí, způsobovalo obchodní izolaci a bylo
trvalou záminkou pro "preventivní" vojenskou agresi ze strany západního
souseda, protože "barbaři" jsou přece nespolehliví a nedodržují smlouvy.
Geniální
východisko z této situace našli již v polovině devátého století vládci
slovanské Velké Moravy. Roku 863 povolali do země křesťanské misionáře Cyrila
(+969) a Metoděje (+885) ze vzdálené Konstantinopole, tedy nikoli z Franské
říše, a následně svou zemi "věnovali" svatému Petrovi, tj. svěřili
ji pod
ochranu papeže. Papež Jan VIII. (820-882) známou bulou Industrie tuae z roku
880 přijal patronát nad Velkou Moravou a potvrdil tamní arcibiskupství. On, i
jeho nástupce Štěpán V. (+891) pak přiznali velkomoravskému knížeti
Svatoplukovi (+894) královský titul. Navzdory tomu, že Velká Morava kolem roku
907 podlehla nájezdům tehdy ještě pohanských maďarských kočovníků, její vzor po
osmdesáti letech úspěšně napodobili Poláci i sami Maďaři, patrně právě na radu
svatého Vojtěcha.
Na
známých vyobrazeních císaře Oty III. vidíme vladaře na trůnu, před kterým se
uklání čtyři alegorické ženské postavy. Jde o ikonografický typ známý už z dob
jeho otce Oty II., kdy postavy representovaly historické provincie říše
(Itálii, Galii, Germánii a Ilýrii) za vlády Oty III. Nepochybně pod vlivem
Vojtěchovým dochází v koncepci zobrazení k určitým změnám: Postava Itálie, nově
označená nápisem Roma,
už nezastupovala jen severoitalské císařské državy, ale
samo centrum plánované říše, Řím, kde se chtěl Ota III. trvale usadit, a
nahrazovala v této roli Germánii. Postava Gálie již nesymbolizovala jen říší
nárokované Burgundsko, jako za vlády Oty II., ale rozsáhlou a bohatou
frankofonní oblast, ze které pařížský hrabě Hugo Kapet (939-941) vytvořil
suverénní království Francie. Mimochodem, jedna
z posledních cest pražského
biskupa Vojtěcha, před jeho odchodem na misie k pohanům, patřila právě Francii,
kde během roku 996 navštívil nejvýznamnější duchovní centra - památné opatství
Saint-Denis, Tours s hrobem svatého Martina, Fleury, kde byl pochován
zakladatel "Vojtěchova" řádu Benedikt z Nursie (470-543) a klášter Saint Maur s
hrobem Benediktova nástupce, svatého Maura (500-584).
Ale
zpět k symbolice zmíněného vyobrazení. Hlavní změnou bylo to, že k prvním třem
alegorickým figurám byla nově přidružena postava Slovánie, představující
součást říše, kterou je třeba teprve vytvořit,
která však má pohltit někdejší
Ilýrii a převzít její místo. Vyobrazení tak nezachycuje realitu, ale ideál.
Základem proponované velké Slovánie mělo být spojení Čech a Polska, při němž
mohl hrát zprostředkující roli Vojtěchův Slavníkovský rod, jehož sídla se
dotýkala česko-polské hranice a který měl vazby k oběma slovanským zemím.
Právě zapojení těchto středoevropských národů, se kterými se dosud nepočítalo, do díla výstavby Impéria jako jeho plnohodnotných členů, bylo vlastně nejoriginálnějším Vojtěchovým přínosem k Otově vizi, přínosem, který ji teprve činil opravdu universální.
Vojtěchovu
představu Ota III. přijal a stvrdil, když roku 1000 navštívil jeho hrob v
polském Hnězdně
a založil při něm slovanské arcibiskupství. Netušil přitom, že
českého světce přežije o pouhých pět let
a jejich společná vize universální
říše bude odsunuta na neurčito politickým pragmatismem jeho nástupců. Přesto
zůstává ideálem, který neodmyslitelně patří ke kulturnímu dědictví evropských
národů.