Radomír Malý
Svatý Vojtěch - společný patron středoevropských
národů
Svatý Vojtěch byl prý "prvním Čechem evropského formátu". Tento výrok bylo možno za
komunistické éry často slyšet z úst českého katolického teologa a dlouholetého
vězně komunistického režimu Oty Mádra na bytových seminářích, které se tenkrát
ilegálně pořádaly. Dnes jej opakují jako mantru intelektuálové z církevní i
světské scény. Špatně by postupoval ten, kdo by chtěl toto slovní spojení
popřít a tvrdil, že druhý pražský biskup prvním Čechem evropského formátu
nebyl. Problém je skryt v něčem jiném. Je nutno se ptát: O jakou Evropu tehdy
šlo
- a o jakou Evropu se jedná dnes?
Cestu
za odpovědí na tyto otázky nalezneme u významného historika Josefa Pekaře,
který ve sporu
o smysl českých dějin tvrdil, že bělohorská bitva roku 1620
znamenala vítězství románské kultury
a civilizace, reprezentované Habsburky a
katolickou církví, nad kulturou germánskou, představovanou "zimním" králem
Fridrichem Falckým a protestantismem.
Lze totiž bez nadsázky říci, že zápas mezi románskou a germánskou
cestou, byť s měnícími se jmenovateli a okolnostmi, probíhá od úsvitu našich
národních dějin, přes celý středověk až do dnešních dnů. Počátek hledejme již v
epoše Velké Moravy
a misie sv. Cyrila a Metoděje, kdy šlo o tvrdý střet mezi
východní spiritualitou ovlivněným křesťanstvím, prezentovaným oběma věrozvěsty,
a křesťanstvím striktně formalistním v pojetí bavorského duchovenstva,
působícího na našem území. Zatímco těm prvním šlo o obrat slovanských obyvatel
Rastislavovy
a Svatoplukovy říše k autentickému křesťanskému životu, ti druzí
se spokojili s jejich toliko formální příslušností ke katolicismu. Anonymní
Život Metodějův uvádí jako hlavní příčinu konfliktu tohoto moravsko-panonského
metropolity s knížetem Svatoplukem skutečnost, že Metoděj káral nemravné
jednání panovníka i lidu, nerespektování monogamie a holdování pohanským
pověrám, zatímco bavorští kněží toto z politických ohledů tolerovali, neboť jim
nešlo ani tak o niterné obrácení lidí ke Kristu a o život podle křesťanské
etiky, ale o pouhou poslušnost svěřeného lidu německému (východofranskému)
králi.
S
tímto konfliktem důsledného křesťanství, odrážejícího se v odmítnutí všech
zbytků pohanství v kultu
i morálce, se setkáváme též u sv. Václava, jehož
vražda byla důsledkem rozdílného vztahu tohoto knížete a jeho bratra Boleslava
ke křesťanským hodnotám. Podobně je tomu i v případě sv. Ludmily a její snachy
Drahomíry. Totéž napětí pak nacházíme i v životním příběhu prvního pražského
biskupa české národnosti sv. Vojtěcha. Jak je všeobecně známo, byl vzdělán v
Magdeburku, kde se setkal s reformním hnutím, vzešlým z benediktinského
kláštera v Cluny.
Clunyjská
reforma nebyla jen snahou o nápravu klášterního života, svým radikálním
postulátem změny morálky podle křesťanských zásad zasáhla celou tehdejší
společnost. Ten zahrnoval požadavek,
aby světský vládce nezasahoval do ryze
vnitrocírkevních záležitostí. Panovníci toto činili především proto, aby
upevnili svoji moc nad církví. Sami většinou žili v rozporu s křesťanskými
zásadami - a proto neměli zájem, aby jim to asketicky žijící biskup nebo
řeholník vytýkal. A tak dosazovali do církevních úřadů osoby, žijící většinou
tak, jako oni.
Zastánci
clunyjské reformy toto trpět nechtěli a tam, kde se octli ve vedoucích
církevních pozicích, to také netrpěli. Včetně biskupa Vojtěcha, jenž musel
čelit mnohoženství a sňatkům mezi příbuznými, obchodu
s otroky, krevní mstě či
znesvěcování nedělí a svátků. Jak popisuje historik Rudolf Holinka ve světcově
biografii, když se Vojtěch pokusil z pozice duchovní autority zasáhnout,
vyvstali mu jako úhlavní nepřátelé právě kněží, oddaní svým světským
chlebodárcům. Tento konflikt souvisel s počátky pozdějšího boje
o investituru,
kterou praktikovali především němečtí vládcové. Střety vyvrcholily ve 2.
polovině 11. stol.,
kdy římskoněmecký císař Jindřich IV. vyhnal z Říma papeže
sv. Řehoře VII., nekompromisně vzdorujícímu uvádění církevních hodnostářů do
úřadů panovníkem. Tato praxe byla ve středověku až na malé výjimky trvalou
součástí politiky především německých vládců, usilujících o podmanění si
střední a východní Evropy. Svobodná církev - nezávislá na státní moci - představovala
závažnou překážku těchto jejich snah. Právě zde tkví podle Pekaře počátek
konfliktu mezi románskou a germánskou civilizací a kulturou. Zatímco románský model spočíval v uznání
autority papežství a nezávislosti církve na světské moci, model germánský volal
po podřízenosti duchovenstva panovníkovi. V tomto ohledu byl tedy sv. Vojtěch
jednoznačně spjat s kulturou a civilizací románskou.
Prvním
životopiscem sv. Vojtěcha byl jeho osobní přítel a velký obhájce práv národů na
východ od Labe biskup Bruno z Querfurtu. Ačkoli Němec, velmi ostře napadal
agresivní politiku německých vládců
ve vztahu ke Slovanům, pro niž by se již
tenkrát dal použít termín "Drang nach Osten".
Je sice pravdou,
že se mezi císaři Svaté říše římské národa německého
vyskytly ušlechtilé postavy Otty III. nebo sv. Jindřicha II., šlo však o
výjimky. Naprostá většina německých velmožů na pomezí slovanského
a germánského
etnika uplatňovala politiku násilného ovládání a uzurpace slovanského území.
Úcta
ke sv. Vojtěchu je nerozlučně spjata nejen s českým, ale i polským
vlastenectvím. Není divu
- je jedním z národních patronů Polska. V Polsku je mu
zasvěcen velký počet chrámů, kromě katedrály
v Hnězdně je nutno vzpomenout
například významný kostel v Krakově. Nesmíme zapomenout ani na to, že Vojtěchův
bratr Radim (Gaudentius) byl prvním arcibiskupem v Hnězdně. Samostatná církevní
organizace byla v té době politickou obranou Poláků proti rozpínající se
dominanci německých vládců,
což si král Boleslav Chrabrý náležitě uvědomoval.
Jak
Češi, tak i Poláci ctili sv. Vojtěcha jako symbol náboženské, ale i národní
suverenity
- a to zejména tehdy, když bylo zapotřebí hájit svou vlast proti
pangermanismu, představujícímu hrozbu pro oba národy. Bohuslav Balbín ve své
Obraně jazyka českého i v dalších spisech se dovolává jako svatého patrona,
bdícího nad českým národem proti počínající germanizaci, vedle Václava též
Vojtěcha, přičemž Václava chápe jako ochránce české státnosti a Vojtěcha jako
ochránce české duchovnosti. Tentýž rys pozorujeme i u Poláků, je známo, že v
době švédských nájezdů v 17. století i pozdějších střetů
s Pruskem v 18.
století byl právě sv. Vojtěch vzýván jako ochránce polského národa, k němuž se
polští katolíci utíkali s prosbou o odvrácení nebezpečí.
Podobně
vřelý vztah měli ke sv. Vojtěchu i Maďaři. Biskup Vojtěch pokřtil, jak známo,
Vajka, syna panovníka Gejzy, jménem Štěpán - prvního křesťanského krále Uher.
Vojtěchův vychovatel Radla Anastasius byl vysvěcen jako první arcibiskup
Ostřihomi. Podle Bruna z Querfurtu navštívil Vojtěch po své rezignaci na
pražský biskupský stolec Uhry celkem dvakrát a významně se podílel na jejich
christianizaci. Ta měla ve své době
nejen náboženský, nýbrž i politický význam, neboť národ, jenž přijal křest,
byl
v té době jaksi automaticky akceptován mezi civilizované národy a podle toho se
s ním v diplomatické rovině zacházelo. Divocí Maďaři, předtím postrach Evropy,
se tak za vlády sv. Štěpána stali "normálním" národem a "normálním"
královstvím, jež vyznávalo tutéž víru, jako jeho sousedé. Právě za to jsou
Maďaři Vojtěchovi vděční a vzývají jej jako svého národního patrona společně se
sv. Štěpánem. Vojtěcha
- maďarsky Bélu - vzýval maďarský národ v čase tureckých
nájezdů a okupace země mohamedány. Ostatně katedrální chrám v Ostřihomi,
historickém sídle uherského primasa, je zasvěcen nejen Panně Marii, ale i a sv.
Bélovi, tedy našemu Vojtěchovi...
Svatovojtěšská
úcta byla živá i na Slovensku, jež bylo po celý středověk a z velké části
novověku součástí Uherského království. Svědčí o tom četné svatyně jak v
Maďarsku, tak i na Slovensku, které jsou tomuto mučedníkovi zasvěcené. V době
národního obrození Slováků v 19. století byl v náboženské rovině vzýván právě
sv. Vojtěch, jak o tom svědčí název průkopnického vydavatele slovenských knih:
Spolok
sv. Vojtecha.
Osobnost
sv. Vojtěcha patří proto rovným dílem všem čtyřem národům: Čechům, Polákům,
Slovákům
i Maďarům. Svědčí o tom jak četná výtvarná vyobrazení Vojtěcha u
těchto etnik, tak i svatovojtěšské legendy, které v jejich prostředí vznikaly,
jakož i specifický liturgický kult tohoto světce, praktikovaný kromě Prahy i v
polském Hnězdně a v maďarské Ostřihomi. Pražský arcibiskup kardinál Dominik
Duka proto právem 17. dubna 2017 řekl, že sv. Vojtěch je "symbolickým primasem
visegrádské čtyřky". Zároveň však platí, že svatovojtěšská úcta je
celocírkevní. Lze poukázat především na kult tohoto světce v Římě
v
benediktinském klášteře sv. Alexia na Aventinu, kde biskup Vojtěch po svém
prvním odchodu ze země pobýval. Jeho úcta je živá i v německých Cáchách či v
Mohuči. To však nic nemění na faktu, že bytostný vztah k němu jako ke svému
národnímu světci mají pouze výše jmenované čtyři evropské národy: Čechové,
Slováci, Poláci a Maďaři.
To
ovšem vyvolává další asociace v souvislosti s tím, co bylo řečeno výše o
odlišnostech románské
a germánské kultury a civilizace. Vojtěch byl
nekompromisním reprezentantem té první, spojené
s katolicismem a jeho etickými
principy, které radikálně vyžadoval jak vůči sobě, tak i vůči duchovenstvu
a
věřícím, jichž byl představeným, ale i vůči panovníkovi a šlechtě. Oproti tomu
germánská kultura
a civilizace kladla důraz na podřízenost víry a mravů
politickým zájmům světských vladařů, jak o tom svědčí vývoj církve v Německu,
vrcholící luteránskou revolucí, po níž se závislost duchovní autority
na
světské moci stala naprosto zřejmou a signifikantní. Vojtěch tak může být
právem chápán jako symbol opozice proti tomuto trendu, v jehož "náplni práce"
je kromě eroze katolické nauky ve prospěch politických zájmů vladařů také
mocenská rozpínavost a podmanění si jiných etnik.
Ve smyslu ideje
evropského superstátu, ovládaného německým etnikem, a propagované zakladatelem
Panevropské unie Richardem Coudenhove-Calergim, proto Vojtěch "prvním Čechem
evropského formátu" určitě není. Je naopak prvním velkým Čechem, usilujícím o
sblížení středoevropských národů a jejich společnou obranu proti germánské
rozpínavosti.